הפרעות קשב אצל סטודנטים

במאמר זה נציג כלים ישימים לשיפור הלמידה הן למי שסובל מהפרעות קשב והן למי שפשוט מתקשה להתארגן וללמוד.

הפרעת קשב אחת מההפרעות הנפוצות ביותר כיום בארץ. האם גם אתה סובל מהפרעת קשב ADHD?
עברו מספר שנים מאז בית הספר ואתה מגיע לאוניברסיטה או למכללה.
אתה שם לב לקושי רב בלמידה. לקחת מחבר ריטלין וזה עזר לך. האם יש לך הפרעת קשב?
התשובה היא שכנראה שלא!

הפרעת קשב הנה הפרעה אורגנית שנולדים איתה. לכן לא אפשרי שפתאום יש לך הפרעת קשב. אז מה בדיוק קורה לך?

מסגרת לימודים מהווה מקור ללחץ רב. ואצל חלק מהסטודנטים הדבר מעורר חרדה, אשר פוגמת ביכולת הלמידה.
בנוסף, יתכן והתלבטת רבות באם ללמוד את המקצוע שהתחלת ואתה עדיין מתלבט, התלבטות זו אף היא משפיעה על יכולת הלמידה שלך.
חלק מהסטודנטים עברו שירות צבאי לא פשוט ויתכן ונחשפו לאירועים מורכבים ומשבריים, אשר יכולים להשפיע על יכולת הזכירה והלמידה.
זאת ועוד שימוש קבוע באלכוהול וגראס משפיע אף הוא על יכולת הלמידה.

מה ניתן לעשות? וכיצד אני יכול לשפר את יכולת הלמידה שלי?

במידה ואתה סובל מלחץ, חרדה או שינויים במצב הרוח כדאי לפנות להתייעצות עם איש מקצוע.

במידה ואתה חש באופן רגשי טוב, אך עדיין מתקשה בלמידה ניתן להשתמש בכלים הבאים. הכלים מבוססים על ארגון הלמידה, דרך הכנת המוח לזמן למידה ייעודי וידוע מראש:

– לארגן טבלה מסודרת בה רשום לו"ז השיעורים ולו"ז ימי העבודה (אם אתה עובד)

– להוסיף בטבלה זמן ייעודי ללמידה עצמית, הכוללת את דרישות הקורסים כגון קריאת מאמרים, הכנת עבודות וכיו"ב

– הכנת ערב מראש מה אתה הולך ללמוד למחרת

– הזמן הייעודי ללמידה יהיה זמן סביר שאתה יכול ללמוד בו ויכלול הפסקות

– זמן הלמידה לא יכלול שימוש בחומרים ממכרים

– פלאפון על מצב טיסה

הארגון לעיל נראה פשטני, אך למעשה מדובר בכלים מאוד ישימים שמסייעים לנו ללמוד. חשוב לזכור שלמידה יעילה כוללת את היכולת להתארגן, ללמוד, לזכור ולארגן את החומר הנלמד כך שיהיה נגיש לי לעבודה או בחינה.

למידה יעילה מתרחשת כאשר אנו מארגנים את עצמנו מראש ללמידה. כאשר אנו לא מאורגנים, ובייחוד מי שמאוד מוסח, רוב הזמן שלנו מתבזבז בלחשוב מה עליי ללמוד עכשיו, או איפה אמצא את המאמר בספריה שאני צריך.

ברגע שאני מארגן לוח זמנים ידוע מראש והחומר מוכן ליום למחרת- ארגון זה מאפשר לי לגשת ישירות לחומר ולמידה יעילה ממוקדת מתרחשת.

אחת הסיבות לקשיים בלמידה הן ההסחות האינסופיות בפייסבוק, מיילים, וואצ'אפים, אינסטגרם וכו'.

בלמידה יעילה המוח ממש עובר "הילוך". ההסחות של הטכנולוגיה לא מאפשרות למוח להיכנס לאותו אזור של למידה יעילה ולכן אנו מתקשים מאוד להתרכז ולהפיק תועלת מהלמידה. מחקרים מראים שכל הודעה מהנייד, גורמת לנו לקשיי ריכוז מתמשכים ולוקח לנו כ- 20 דקות לחזור ולהתרכז מחדש, על מנת שהלמידה תהפוך להיות יעילה.

בהצלחה

הפרעות קשב אצל סטודנטים

במאמר זה נציג כלים ישימים לשיפור הלמידה הן למי שסובל מהפרעות קשב והן למי שפשוט מתקשה להתארגן וללמוד.