פסיכותרפיה מזרח-מערב: כשמדע פוגש חמלה

"אני מלמד דבר אחד ודבר אחד בלבד: את הסבל, ואת הדרך להשתחרר מהסבל."

(הבודהה)

לפני כ-20 שנה הוכשרתי בהתאם למסורת המערבית הקלאסית. המסלול שלי היה "רגיל" למדי ובטוח: שירות כקב"ן בצבא, עבודה אינטנסיבית במערך בריאות הנפש הציבורי, והתמקצעות בשיטות הטיפול המובילות והמבוססות מחקר (Evidence Based) כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול בהתמכרויות, סכמה-תרפיה ו-DBT.

אלו כלים מצוינים ויעילים, אך עם השנים חשתי שמשהו חסר. הרגשתי שלעיתים הפסיכותרפיה המערבית מתמקדת מצוין ב"כיבוי שריפות" ובניהול סימפטומים, אך היא לא תמיד מספיקה כדי לייצר את אותו שקט פנימי עמוק, יציב ומתמשך שהמטופלים שלי חיפשו.

החיפוש הזה הוביל אותי להעמיק בפסיכותרפיה המזרחית, שלה שורשים של אלפי שנים, ולשלב בעבודתי את הפילוסופיה הבודהיסטית ותרגול המדיטציה.

הפסיכולוג הראשון בהיסטוריה?

הבודהה (סידהרתה גאוטמה), שחי ולימד לפני כ-2,600 שנה, לא היה "אל" אלא מורה דרך. למעשה, אם נביט על "ארבע האמיתות הנאצלות" שלימד, נגלה מודל רפואי-פסיכולוגי מדויק להפליא:

יש סבל (הדיאגנוזה).

לסבל יש סיבה (האטיולוגיה- לרוב תשוקה והיאחזות).

אפשר להפסיק את הסבל (הפרוגנוזה).

יש דרך מעשית לעשות זאת (המרשם הטיפולי- "הדרך המתומנת").

כאשר הבודהה מדבר על הפחתת הסבל, הוא מציע שני מרכיבים עיקריים שמשלימים את הטיפול המערבי:

  1. חקר התודעה (מדיטציה): היכולת לא רק "לדבר על" הבעיות, אלא להתבונן בהן בזמן אמת ולזהות את הדפוסים האוטומטיים שלנו.
  2. חמלה ונדיבות (Compassion): פיתוח יחס רך ומיטיב כלפי עצמנו וכלפי האחרים. בשנים האחרונות המחקרים במערב מיישרים קו ומגלים כי תרגול חמלה הוא כלי אנטי-דיכאוני רב עוצמה.

הסוד הבודהיסטי לחרדה: משל "החץ השני"

אחד המושגים החזקים ביותר שאני מביא לקליניקה הוא ההבחנה בין כאב לסבל, או בשפה הבודהיסטית: "החץ השני". הבודהה לימד שבחיים, כולנו נחטוף לעיתים "חץ ראשון". זהו הכאב הבלתי נמנע: פיטורים, פרידה, מחלה או סתם יום גרוע. בזה אין לנו שליטה. אבל רוב הסבל שלנו מגיע מ"החץ השני"– התגובה שלנו לכאב. החץ השני הוא השיפוטיות והמחשבות שאנו יורים על עצמנו: "למה זה קרה דווקא לי?", "איזה כישלון אני", "זה בחיים לא יעבור". בעוד שהפסיכולוגיה המערבית מנסה לעיתים לנתח את החץ, השילוב המזרחי מלמד אותנו פשוט להפסיק לירות את החץ השני. וברגע שמפסיקים לירות אותו- החרדה והדיכאון צונחים בעשרות אחוזים.

למה אנחנו באמת סובלים? (האבחנה המשותפת)

התרבות המערבית מלמדת אותנו שאושר הוא "השגה": להשיג את הרכב, הקידום או הזוגיות. אנו חיים באשליה שאם רק נשיג את האובייקט החיצוני – נהיה מאושרים. הפסיכולוגיה המזרחית חושפת את המלכוד: התשוקה היא בור ללא תחתית. ברגע שאנו תולים את האושר שלנו בגורמים חיצוניים ומשתנים, אנחנו דנים את עצמנו לחיים של רדיפה וחרדה.

הכוח שבשילוב: למה מזרח ומערב?

המודל הטיפולי בקליניקה אינו מבקש מכם "להפוך לבודהיסטים", אלא להשתמש בחוכמה הזו ככלי פרקטי לחיים. השילוב הייחודי מאפשר לנו ליהנות משני העולמות:

  • החלק המערבי (CBT): נותן לנו כלים מדעיים לשינוי דפוסי חשיבה ולתפקוד יומיומי מיטבי.
  • החלק המזרחי (מיינדפולנס וחמלה): מלמד אותנו לקבל את מה שלא ניתן לשנות, לנשום בתוך הכאב מבלי להיבהל, ולמצוא עוגן של שקט פנימי שלא תלוי בנסיבות החיצוניות.

זהו מסע מריפוי סימפטומטי- לצמיחה, משמעות וחופש אמיתי.

"אין דרך לאושר – האושר הוא הדרך."

(תיק נהאת האן)

 

"מטפל, מורה לנפש ואיש מקצוע משכמו ומעלה 🙏🏼
הגעתי לאמיר שפר לאחר כמה ניסיונות עם מטפלים אחרים וגיליתי סטנדרט אחר של מקצועיות ומוסר. הוא נפש אצילית.. חכם, חד, מצחיק, כריזמטי והרשימה עוד ארוכה.

אמיר לא השאיר גרגר אחד של ספק וצלל למעמקי הנפש. שם עשינו עבודה שורשית, ובנינו יסודות איתנים. איתו הבנתי כמה נדרש המפגש עם מטפל מקצועי כדי לחולל שינויים אמיתיים 🙏🙏 "

פסיכותרפיה מזרח-מערב: כשמדע פוגש חמלה

למה הטיפול המערבי לא תמיד מספיק? הכירו את גישת פסיכותרפיה מזרח-מערב: שילוב בין הדיוק המדעי של ה-CBT לבין החמלה ושקט הנפשי של הבודהיזם.

הפרטיות שלכם חשובה לנו. באתר זה נעשה שימוש בקבצי "עוגיות" cookies וכלים דומים על מנת לספק לכם את חווית הגלישה הטובה ביותר וביצוע ניתוחים סטטיסטיים. למידע נוסף ניתן לעיין במדיניות הפרטיות שלנו.

דילוג לתוכן