טיפול CBT

מומחה בכיר ומדריך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי- טיפול CBT. ומרצה בתוכניות CBT.
בנוסף לסיוע במבוגרים בהפרעות חרדה, כעס, דיכאון, טראומה וכיו"ב. פיתחתי מודלים ל- CBT לנוער וילדים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT הנו טיפול ממוקד אשר נמצא יעיל בבעיות מורכבות. ואכן ארגון הבריאות העולמי ממליץ טיפול CBT כטיפול המומלץ בקשיים רבים (חרדה, דיכאון, אובדנות, טראומה וכיו"ב).

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?
טיפול CBT מתמקד בחשיבה והתנהגות לא אדפטיביים ומסייע בשינוי ממוקד.
למשל, לאדם יש חרדה מלדבר בפני אנשים אחרים. על פי הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, החרדה נוצרת ממחשבה והתנהגות. לאותו אדם יש למשל מחשבות כי אם ידבר אחרים יצחקו עליו, או שהדופק שלו יעלה וכולם יראו את זה. יתכן שהוא גם חושב שיש בו משהו לא תקין (אולי משהו במראה החיצוני והוא חושש למשוך תשומת לב) ובעקבות המחשבות הללו, מתפתחת התנהגות. למשל התנהגויות של הימנעות. הימנעות מלדבר עם אנשים אחרים, הימנעות מלהגיע לסיטואציות חברתיות שונות ועוד. יתכן ואותו אדם בזמן חרדה חווה תחושות פיזיות מפחידות כגיון לחץ בחזה, רעד, זיעה ומכאובים שונים.
כך, שטיפול CBT יתמקד ב:
א. זיהוי מחשבות אוטומטיות שליליות
ב. החלפה למחשבות מציאותיות, מבוססות על עובדות ('אחרים מדברים ולא מוחקים עליהם, אז אין סיבה שיצחקו עליי'; 'פעם צחקו עליי, אבל זה היה ביסודי, היום אני בן 27, אנחנו כבר לא ילדים, לא יצחקו אם אדבר'
ג. בחירת תגובות מקדמות מטרה (לגשת ולדבר עם מישהו, לשלוח הודעה למישהו וכו)
ד. לימוד ניהול ושליטה על תסמינים גופניים/קבלה של תסמינים ודרכי התערבות עמם

דוגמא אחרת, אתם מחפשים מטפל CBT מומלץ ואתם עוברים באתרי אינטרנט השונים.
יתכן שמישהו אחד שמחפש מטפל CBT ויעבור באתרים השונים, יחוש עניין וסקרנות בחיפוש אחר תחום חדש, שלא הכיר. אבל אולי אחר יחוש בזמן החיפוש בלבול ולחץ מכל האופציות המוצעות לו באתרים השונים.

מדוע אחד חש עניין וסקרנות והאחר חש בלבול ולחץ?
הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יוצא מתוך נקודת הנחה כי לא הסיטואציה מובילה לתחושות שונות, אלא הפרשנות שלנו על אותה סיטואציה.
אם אני חושב שזה נחמד ומעניין—מתפתחת תחושה 'חיובית'
אם אני חושב שזה מעיק ומפחיד—מתפתחת תחושה 'שלילית'

אם כך,  המחשבה האוטומטית (שהיא כ"כ מהירה, שאני לא שם לב שיש מחשבה ומייחס את הבעיה בסיטואציה או באחר), שמפעילה רגש שמפעילה תגובה.
כך אנו למדים שהבעיה, אינה באחר, אלא יש איזו מחשבה אוטומטית, מהירה שאני לא מודע לה, ואני אלמד מהי אותה מחשבה ואתאים אותה למציאות. ברגע שהמחשבה משתנה -> הפרשנות משתנה. למשל בנושא של חוויה של דחייה וכעס:
חבר לא השיב מהר להודעת וואצאפ. מחשבה-> לא רוצה לדבר איתי. רגש-> כעס. תגובה-> מסנן אותו בחזרה.
חבר לא השיב מהר להודעת וואצאפ. מחשבה-> עסוק/לא ראה. רגש-> סבלנות/הבנה. תגובה-> מדברים רגיל.

המנהל הקליני של מכון שפר CBT
כמנהל מכון אני אחראי על ניהול, הדרכה, ייעוץ וטיפול.
הרקע הקליני שלי הנו בבריאות הנפש והנני מומחה בכיר ומדריך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול CBT.
בנוסף, אני מכשיר, מלמד ומדריך בכל שנה מאות אנשי מקצוע כיצד לטפל ב- CBT בהפרעות שונות כגון חרדה, דיכאון ואובדנות, טראומה, כעס ובעיות התנהגות ועוד.

לצד ההכשרות ב- CBT, אני מלמד גם עקרונות מתוך הפסיכולוגיה החיובית (אשר שמה דגש על הכוחות והיכולות של האדם, במקום על קשייו), ומלמד עקרונות מתוך המיינדפולנס והפילוסופיה הבודהיסטית (עקרונות ייחודיים המובילים לצמצום הסבל והגברת שביעות רצון בחיינו).

הכשרות והדרכות אלו לאנשי מקצוע אני מעביר לאורך השנים במכון בניהולי, מכללת גליל מערבי, מכללת שילוב, מכללת אתגר, מכללת גליל מערבי, אוניברסיטת חיפה, שירותים פסיכולוגים ובתוכניות שונות ללימודי CBT בארץ